My Alpha Lambda Iota Ny

Alla inlägg den 21 juni 2011

Av Malin Skogström - 21 juni 2011 15:45

...idag att svenska barn har större risk att bli utsatta för glutenintollerans..

Och eftersom jag själv är det så lyssnar man extra noga när det är något sånt man hör..

Jag letade reda på denna artikeln som de nämde på radion och tyckte faktiskt att den var intressant!!


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenskar-tidigt-kansliga-mot-gluten_6259910.svd#after-ad


Den är defenitivt värd att läsa, speciellt nu när man själv ska ha barn då vill man ju hålla lite koll, jag vet ju hur jag hade det som barn och man vill ju inte att vårat barn ska få det som jag har haft hela mitt liv, det är ju inget som jag lider av, men när man kommer på kalas, eller man blir bortbjuden får man hela tiden se till att man kan äta det som bjuds..

Man kan ju absolut inte begära att de man ska till ska kunna det! Det tycker jag inte är ett krav man har rätt till att ställa...


Nog för att det är jobbigt med detta, men som skrivet inget man lider av, det är ju ingenting som jag saknar precis, med tanke på att jag aldrig har fått äta något med gluten i finns det ingen avsaknad från det..

Om man skulle äta ute på restaurang tex så finns det ofta ett altenativ till mig med! =)


Det som oxå är väldigt bra är att om vi ska bort kan jag ju nämna det för de som vi ska till och då anpassar de så även jag kan få fika.

Bara senast så var vi till Ljustorpsfolket och då hade Majja gjort marängtårta till mig istället.. =)

Grannen nere, Sophie hade till och med gjort en helt glutenfri äppelpaj.

Sandra bjöd på marängsviss, när peter fyllde år i söndags..

Jag tycker att det är roligt att ens kompisar fixar när man är bjuden till dem..

På lillasysters dop fanns det till och med bröd till oss som extra tillägg på buffen, även efterrätten var anpassad så vi kunde få något vi med. Inte exakt samma men en efterrätt i alla fall..

Ja menar tänk om man är bjuden på Dop/bröllop som detta var och sen får man sitta där och titta på när alla andra äter fika, inge kul, men finns det inget alternativ så får man väl göra det.. =P


Vi ska ju på Majja och Alex bröllop i Augusti och eftersom Alex oxå har allergier (dock väldigt mkt mer än mig) så vet jag att det kommer att finnas alternativ till mig där, vilket jag är väldigt glad för.. =)

Det kommer nog att bli himla trevligt..


Nu är klockan snart fyra och det är dax för mig att börja göra i ordning maten.. =) Idag blir det stekt potatis med ägg och bacon, väldigt lätt och enkelt men gott! =D


P.S Nu har jag gått en vecka över tiden och det händer fortfarande ingenting.. Men vi får väl se, mamma och pappa tror ju att det blir runt midsommarafton.. =P


Våra små kissar =D =P hehe

 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards