My Alpha Lambda Iota Ny

Alla inlägg under december 2012

Av Malin Skogström - 23 december 2012 22:36

Sitter i siffran hemma hos pappa och spelar bingolotto. Uppesittarkväll, är lite halvt tradition för det. ;)
Vi kom ner den 19 dec kl 18.00 hela tågresan gick toppen, Matilda hade kul och slapp sitta stilla så länge, som hon skulle varit tvungen om vi åkt bil..
X3000 från Sundsvall till Stockholm var toppen, mkt plats ochoklad rymlig entré, x2000 från Stockholm till Hässleholm kändes inge kul alls, trångt och jobbigt, Matilda kröntes även ner både sig själv och mig. :( Men till slut gick det bra ändå. Öresundståg från Hässleholm till Mörrum. Äntligen framme.. :)

Gjorde oss hemmastadd och kom i säng tidigt eftersom vi varit upp sedan 05.45

Torsdagen började med en uppskattning av det värsta i sitt slag. Jag mådde så fruktansvärt dåligt.. :/ försökte äta frukost o vila blev värre, spydde ännu mer, kom även från andra hållet, inge kul alls, sen blev det Bara värre och kom fram till att det var en fruktasvärd matförgiftning av något som jag åt på tåget.. :/

Mot kvällen trodde jag att det var bättre så jag åt middag och gick i säng tidigt, fredagsmorgonen började med att gårdagens middag kom upp! Och jag tömde mig på andra hållet med, jag fick bli sängliggandes hela dagen med vätskeersättning samt fil och min telefon. Inge kul alls! JavaScript tog det extra lugnt med all mat, trotts att jag kände att det började bli bättre, åt inget mer än fil på hela dagen. Lördag morgon fick jag i mig frukost och kunde kontrovers mina behov.

Vi åkte till Osby för att kolla min farbrors frus butik, hon hade en massa rabatt. :) efter det gick vi på Brio lekoseum, jag har så bra minnen från det då vi var dit då jag var liten då vill jag ju absolut att Matilda ska få kolla vad det är och se om hon oxå gillar det! :P
Hon hade så himla kul, ville inte gå därifrån då de stängde... :) hon var ner i tomtens verkstad och kollade när de gjorde julklappar och arbetade på där nere. Det gillade hon definitivt.. bilder kommer när vi kommer hem..
Det blir fler besök nästa år kan jag lova.. :)
Efter det åkte vi till en gamla vän till pappa som träffade mig då jag var liten, vill ju träffa mina små såklart och mig.. :) var trevligt. :)

Nu ska jag återgå till mitt bingolotto, var jobbigt och segt att skriva på plattan.. haha :)

Ville självklart bara önska alla mina riktigt nära vänner och familj en riktigt god jul och ett gott nytt år, vet ju inte om jag hinner blogga mer innan året är slut. ;)

Hoppas alla får en toppendag imorn, det ska vi självklart ha. Kaspian första jul och allt! :D

Av Malin Skogström - 11 december 2012 20:41

Tidigare idag fick jag förfrågan av Sophie om hon fick skriva ett inlägg på min blogg för hon tyckte att det skulle vara en kul grej vilket jag oxå tyckte så jag gav henne fria händer att skriva vad hon ville! =P

Så varsegoda här kommer ett inlägg från Sophie min första gästbloggare! =P


Som ni alla vet, eller kanske inte alla men de flesta, så var jag och Malin grannar förr i tiden. Då bodde vi båda på johannedalsvägen. Hon bodde 2 våningar ovanför mig och Tom. Första gången vi pratade var på parkeringen utanför våran bostad då vi lät deras hund, zäta hälsa på våran hund Harry. Herregud. Vi klickade direkt. Och jag kände en så glad klump i magen när vi sedan var påväg in igen. Jag tänkte "henne måste jag verkligen bli kompis med". Någon vecka senare så stötte vi på varandra igen, den här gången på Ica maxi. Sen den dagen har vi nog varit vänner.

Jag kanske inte har känt Malin så länge som många andra av hennes vänner har, men jag har ändå väldigt roliga minnen tillsammans med både henne och Jonas, och det är nu därför jag bloggar på hennes blogg. För att dela med mig av dom. Och jag hoppas att det leder till många skratt!


Jag och Malin gick mycket promenader tillsammans. Hela tiden. På dom promenaderna pratade vi om allt mellan himmel och jord. Våra promenader ledde sedan vidare till långa fikastunder och gemensamma middagar. Kommer ihåg ett samtal särskilt mycket.  Det började med att jag, öppnade mitt hjärta och sa " Jag och Tom försöker skaffa barn." Malin svarade med ett leende på läpparna och med hennes underbara dialekt " Gud vad kul!!" Och då, började jag berätta om att vi hade problem med just detta och att vi kanske var tvungna att göra provrörsbefruktningar för att kunna få barn.  Malin, som inte tänkte efter svarade " ja men då kan ju jag följa med dig till Umeå så slipper Tom ta ledigt från jobbet" Gud vad jag skrattade! Höll på att ramla av stolen av skratt. Malin satt fortfarande mitt emot mig, med ett leende på läpparna. " du är väl för go du Malin" svarade jag. " men jag tror Tom måste följa med för att jag behöver ju liksom hans simmare... Eller har du något jag inte vet??" Då klickade det för min kära vän som generat också började asgarva.


Veckor gick och vi fortsatte med våra fikastunder och promenader. En sen kväll i december, på pälsad med varma kläder gav vi oss ut på promenad. Den kvällen var vi ganska tysta tills Malin börjar prata barn-namn. Jag blir förvirrad, då detta inte är något vi brukade prata om så jag slänger frågan direkt "har du en bäbis i magen?" " jaaaa..." Svarar Malin. Och antagligen lite rädd hur jag skulle reagera. Jag hoppar upp och ner av glädje. Tills hon säger " du är den första som vet så säg INGENTING till nån!!"


Vecka efter vecka gick och vi blev tajtare och tajtare. En tidig morgon då jag slog upp mina blå, sitter Malin med en ganska stor godispåse i MIN säng. Hon äter så det står härliga till. "Godmorgon!!! Jag äter godis vill du ha??!" Jag som fortfarande är väldigt förvirrad,  för vad tusan gör hon i min säng, klockan 8 på morgonen, och hur kom hon in?? "Dörrn va öppen och jag var uttråkad, och så tänkte jag att du också kanske ville ha godis." "Men herregud din väldigt gravida kvinna." Svarade jag. " normala människor äter inte godis klockan 8 på morgonen, men ändå väldigt omtänksamt av dig." Malin sitter fortfarande kvar i sängen, verkade vara helt frälst i sina godisar medans jag klär på mig.


I våra lägenheter, var det väldigt lyhört, så satt jag på toaletten så hörde jag om dom var på toaletten. Detta ledde också till många skratt. Minns en gång då jag sjöng i duschen å Malin ringde " snälla om du måste sjunga så sjung en annan låt" jaha, de va tacken för den privata stunden. Men det ledde också till omtänksamma samtal. Har-du-ont-i-Magen samtal. Ibland när jag hörde dom va på toa kunde jag ibland skrika GODNATT eller GODMORGON bara för skojs skull.


Livet ramlade över oss båda och vi pratade inte så mycket på ett tag, jag och Tom hade bestämt oss för att flytta, till kovland. Tiden gick, och jag tänkte faktiskt inte på att berätta detta för min vän. Men då jag till slut berättade blev det tårar och blandade känslor. Det var ju så skönt att ha sin närmsta vän som granne.


Även fast vi idag inte ses lika ofta, så som vi gjorde som grannar är vi fortfarande väldigt nära vänner, till och med bästa vänner. Och det går inte en dag utan att jag tänker på henne. Jag älskar dig, och din familj. Och utan dig hade jag inte varit den jag är idag. Med dig som vän kan jag klara vad som helst. Du gör mig stark när jag är som svagast och jag kan inte tänka mig ett liv utan dig i det.


Massa pussar och kramar och kärlek till dig och din familj! <3

Och till er som läser kan också få lite kärlek!!

/Sophie

Av Malin Skogström - 10 december 2012 21:31

Idag har Jonas varit hemma från jobbet eftersom jag fortfarande är dålig så pass att jag känner att jag verkligen inte kan göra mer än försöka vila så han kan få börja jobba igen och jag kan återgå till min vardga! =)

Feber till och från, Hostar, täppt i näsan, har en känsla av att det kan sluta med halsfluss om jag inte ser till att ta hand om mig och min hals.


Det ska bli skönt att få komma bort ett slag känner jag, inte behöva tänka på allt här hemma osv. Därför kan jag säga att jag just nu LÄNGTAR tills den 19 december då vi ska åka ner till pappa! =)

Det blir första gången på tåg för både Kaspian och Matilda, spännande och se hur de reagerar! =D


Helgen har i allmän het varit väldigt turbulent, vilken jag inte alls gillar, har gjort så gott jag kan för att hålla mig undan sådan här SKIT helt enkelt. Men när man minst anar det kommer det krypande i alla fall och det tar aldrig slut! Säger som Mija, är allergisk på allt detta påhitt om vad skitsnack och lögner heter! Det kan folk dra med någon annan!

Är man vän med mig så får man acceptera att jag INTE tolerar lögner och svek! Det ska folk ha klart för sig!

Tog ett väldigt STORT men fruktansvärt bra beslut igår. Jag har fått rådet flera gånger från flera vänner, det är nämligen så att jag tror inte att jag själv har märkt vilken situation de här människorna har satt mig i och hur jag har blivit behandlad. Några av mina vänner har nämt det för mig, speciellt de allra närmaste och jag har väl som nämt tidigare inte insett förens det var för sent!

Så igår sa jag åt två av mina vänner (som jag trodde de var) att jag har nog med egna bekymmer jag kan inte ta mig an deras oxå just nu, jag behöver tid för mig och min familj, vet inte ens vad som kommer att hända Kaspian och hans utredning. Det tar så mycket energi från mig just nu så det jag behöver är människor som kan stötta mig och verkligen finnas där för mig, på samma sätt som jag finns för dem! Man ska kunna ge och få tillbaka!

Har vänner som står mig närmast och som jag känner att de kommer nog alltid att ha sin plats så nära mitt hjärta och det kommer aldrig att ändras på! Sen har jag ju självklart fler vänner! =) Är glad att jag har dem jag har i mitt liv just nu!


Jag skulle även vilja sända en liten Tackros till Sophie, som jag känner är såå himla bra för mig just nu, jag har varit där för dig och nu känner jag hur du verkligen är där för mig och stöttar mig på det vis som jag behöver! Din glada och positiva energi är något bra! Dela den endast med dina absolut närmaste, du behöver mkt av den själv!! =)


Även skulle jag vilja sända en STOR fin tanke till Mija som har visat sig vara en otroligt bra lyssnare samt rådgivare i studer av nöd! Vet att du oxå haft det jobbigt, men ändå finns där när det behövs! Jag är väldigt glad att vi funnit varann! Hoppas det vara länge och väl!! =)


Vill även sända en VÄRMADE tanke till min mamma. Är ledsen att du inte har din mamma kvar och kunna dela allt med som jag har med min (men du får gärna låna min mamma hon är väldigt bra att ha), vet att denna tiden kring jul med mera just nu är väldigt jobbig men tänk framåt och försök bevara de fina minnena du har.. Finns självklart här för dig så som du alltid finns här för mig! Finns fasen inge bättre mamma än du!!! Glöm inte det!!!


Just nu kommer jag att ägna min tid åt mig själv och min familj, för jag känner att det är bäst så i alla fall för tillfället! =)

Det är första gången som jag säger att jag behöver tänka på mig själv. Jag ställer mer än gärna upp för mina vänner, lyssnar och ger råd, finns där JÄMT, men när får man tillbaka det och varför visar de ingen tacksamhet för att jag finns för dem och varför ska jag vara den som blir utsatt för saker..


Det finns så många olika människor så man kan verkligen inte förstå sig på alla eller minst sätta sig in i hur alla tänker. Men jag anser att om jag och en vän, käraste eller till och med familjemedlem hamnar i ett gräl, då är det våran ensak att reda ut, beroende på vad det gäller, jag tar gärna råd och tips från andra, men att få tillsägelser hur man ska bete sig eller hur man inte ska göra, det tycker jag är att beblanda sig ALLT för mkt!

Jag skulle inte vilja att min mamma lägger sig i min och Jonas tex, planering av framtiden eller till och med uppfostran av barnen, vi måste ju komma till ett beslut jag och han!

Men det kanske bara är jag som tycker att alla inte har med allt att göra. Jag anser att alla har rätt tíll en egen åsikt, men man kan inte utveckla denna åsikten till någon sorts bestämmelse och tro att folk ska lyssna.

Jag hamnade i en VÄLDIGT knepig situation för 3 år sedan, kommer inte att gå in på det i detalj, men då var det en person som la sig i saker hon inte hade med att gör och det slutade med att vår vänskap inte höll för hon hade lite för mycket åsikter och bestämmelser på hur jag hanterade saker och ting. Det jag gjorde var fel och gjorde jag inte på hennes sätt så kunde jag säga hej då till vår vänskap ungefär! Och så blev det tyvärr!

Hamnade i något liknande nu i helgen, var dock inte jag som var huvudpersonen denna gången, tack o lov, men ännu en gång utspelar sig samma sak.

Detta är en stor anledning till varför jag har gjort det valet som jag har.. Jag är väldigt nöjd med det och det känns fruktansvärt bra! =)


26 november 2010 skrev jag såhär i min blogg:

"Ikväll ska jag och älsklingen min ut och äta med Sophie och Tom och FIRA, vi har massor att fira! Det är så himla kul att det går så bra med dem. vi kommer så himla bra överrens och har så himla mycket gemensamt. =)
Och ännu roligare är det att vi kan glädjas åt allt som hänt och kommer att hända varann!! =D"


Jag kan säga att den tiden i mitt liv var underbar, jag var glad, hade mina v'nner och jag slapp bli indragen i en massa skit som egentligen inte har med mig att göra, den tiden kan jag se tillbaka till och faktisk sakna lite, men så är det väl, men vi kommer att göra nya studer som man ännu längre fram kommer att sakna och minnas och kanske till och med skratta åt.

Men det bästa just nu är att se vad vi har, vi har varann och det kommer vi att kunna leva på ett bra tag till... =)


Näe nu ska jag ta att sluta och svammla en massa och kanske se till att komma i säng..

Sen kommer jag kanske inte att skriva så himla mycket nu innan jul eftersom det är mycket annat som skall göras. =)

Har även lite goda nyheter på lager men dem spar jag på tills jag känner att jag har tid att skriva om det. =)

Måste ju lämna med en lite cliffhanger! Dem är alltid bra! =D


Citat från Sophie "Thanks for reading! Over and out! "

Av Malin Skogström - 9 december 2012 15:44

     Matilda leker i sön med pappan =)

 Jag o Kaspian läser tidningen samtidigt. =)

En av de alla olika sovställningarna som Matilda har.. =) 

    Dopdagen. =) Ska försöka fixa fler bilder.. =P


 Matilda och Kaspians förtidiga julklapp från sin mormor!! =D

Av Malin Skogström - 9 december 2012 12:52

Snälla skriv och säg vad du tycker! =)

Av Malin Skogström - 7 december 2012 15:45

Idag känns det som att det är en bra dag! Började jag med att skriva igår, men längre än så kom jag inte...

Igår var vi och hälsade på Jonas mormor, hans mamma och farmor samt en snabbis till Hans båda bröder innan vi kom hem. Vart en lång men väldigt bra dag igår.. =)


Idag har Jonas fått vara hemma från jobbet eftersom jag hade feber imorse och så himla ont i halsen att det känndes som att jag aldrig skulle kunna svälja. Nu mot eftermiddagen känns det bättre. Men vi får väl se hur det blir imorn..

Morgondagen är  det tänkt att jag och mamma ska åka till Hudiksvall och julhandla lite och bara mysa på lite bara mamma och jag! =)


Vi har fått brev ang Kaspians UVI nu, tidigare hade vi fått det blev vi skulle få uppläst i telefon men nu har det kommit och man kan läsa det flera gånger för att se så man har förstått rätt.

Han har som tidigare nämt ingen funktion alls på sin högra njure, men nu är fråga; "Vad kommer det bli för åtgärder?"

Vi vet ingeting mer än att hans läkare har skickat papper poch undersökningar ner till en speciallist ui Uppsala som ska kolla på det och komma med råd och synpunkter om vad som skall göra. Jag vet inte om han vill träffa Kaspian och kanske kolla något själv och om vi i så fall måste åka till uppsala eller om han kommer hit eller hur det blir..

Hans läkare ringde i veckan och berttade allt lite klarare för oss och sa även att hon hoppades på ett besked från Uppsala innan jul, så jag håller tummarna för det då! =)


Det är så himla skönt nu när Kaspian har kommit så långt i sin utveckling att han sitter själv utan stöd på golvet så nu kan jag sätta ner honom och han sitter och leker tills man hämtar honom eller Matilda knuffar omkull honom! =P Han tycker att det är speciellt roligt när Matilda ska Dansa med honom, även Matilda tycker att det är himla roligt att dansa. Hon har speciella låtar som hon gillar och lika så Kaspian, man ser på honom när det kommer en låt som han gillar... Han skiner med hela ansiktet och viftar med armarna! =D

Vi har ju gått över från ersättning till välling. Övergången gick väldigt smidigt. Han fick inga problem med magen över huvud taget! =D Så himla skönt. Nu äter han gröt till frukost, välling innan han sover lunch, en halv stor burk med mat till middag, välling till kvällen samt en flaska till natten, sen sover han tills han vakar runt åtta på morgonen. Det är så himla skänt.. =)

Vi har även flyttat in Kaspian på sitt riktiga rum nu, han och Matilda sover så himla bra ihop. Matilda somnar på en gång då hon vet att Kaspian oxå ska sova där eller om hon ser att vi redan lagt Kaspian på "hennes" rum =) Om Kaspian mot förmodan skulle vakan mitt i natten så vaknar inte Matilda även om han skriker, lika så gäller det om Matilda vaknar mitt i natten och skriker, då vaknar inte Kaspian.. =) Det är nog det bästa!! =D


Dopet!

Kaspians dop var i lördags och det kunde verkligen inte bli en mer katasrofal dag! Herre gud alltså, vilket kaos!

Det började med att Danne skulle komma hit med pappa och Camilla. När han kommer vid nio är det INGEN som har skottat, dem kommer inte fram hem till oss, han fick parkera bilen precis i början av området och sedan börja pulaera i snön med grejor som de skulle ha med sig till frukosten. När de väl kommer hit äter vi frukost och när klcokan blir halv elva tar vi oss ut til vår bil, eller försöker i alla fall, medans Danne och pappa går till Dannes bil och försöker få loss den, men det lyckas dem inte med. Vi får hjälp av grannen att skotta fram våran bil och när vi ska åka är det bara att skotta skotta sig fram med bilen, lite fram, backa, lite fram, backa. Till slut kommer vi ut ur området och den ndre vägen är skottad så vi tar oss iväg. MEN!! Då kommer vi på mitt i allt stök att vi glömt Jonas kostym samt dopklänningen hemma! Ringde Danne som satt i Sophie och Toms bil och de fick åka och hämta den, för de har 4hjulsdrivet och kom i alla fall upp för backen! =P  Vi åker till Kyrkan och väl där kör vi fast för ingen har skottat backen från vägen till kyrkan. Sen kommer det en vaktmästare som skottar, vi tar fart och kommer iväg, upp för backen och tror att det hela äntligen är över, men kommer bara halvvägs upp för längre än så har han inte skottat. Så mitt i backen fick vi stå och vänta på att han skulle skotta klart sista biten upp till församlingshemmet och kyrkan. Sen kommer Sophie och Tom, de fick bogsera upp bilen sista biten så att vi kom fram.

Väl framma märkte jag att jag hade glömt allt som vi skulle dekorera tårtorna med! Vilken Kaos! Ingen vill åka hem till oss igen å vi tar det som finns och gör det bästa av situationen. =P

Under allt detta kaos så har typ 10 olika personen ringt och frågat, blir det inställt, kommer ni fram, hinner ni till 14.00 osv.


Men strax efter två staratade vi och det gick bra, tårtorna blev uppäta, nästan alla i alla fall..

Det blev tillslut en toppendag!! =D

Men den här dagen kommer jag INTE glömma i första taget! =P hehe


Det var verkligen en minnesvärd dag! Det kommer Kaspian få höra då han blir större! =P

Tror dessutom inte att varken pappa eller Camilla varit med om något liknade i snöväg tidigare så det var ju kul för dem att de kunde uppleba lite Norrländsk vinter oxå! =P


Tack till alla som var med eller försökte vara med på Kaspians dopdag!

Den var väldigt fin under alla omständigheter! =)

Prästen som vi hade var samma präst som höll i mormor begravning så det kändes bra att ha honom, frågade även honom om han ville hålla i vår vigsel lite längre fram och det tackade han ju självklart ja till!

Han sa att det var kul att få följa en familj så pass mycket och tyckte det skulle bli kul att få göra det.. =)

Himla trevlig präst må jag säga! Han hade till och med spelat en låt på trumpet på dopet som en liten överraskning till oss, vilket jag verkligen uppskattade!! =D


Se till att ha en bra helg nu allesammans!

Åh måste ju tillägga att JULKALENDERN iår är faktiskt bra!!! Jag gillar den, väldigt kul att de använder sig av samma musi som de gjorde på den första julkalendern! =)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards